• Kiermasz dla Filipka

• 25 października uczniowie klasy 7a zorganizowali kiermasz słodkości (ciast, ciasteczek i innych smakołyków). Dochód z imprezy przeznaczony jest naszą pomocą w sfinansowaniu kosztownej terapii genowej dla Filipka Cholewy, zmagającego się z chorobą SMA. Do akcji włączyły się kolejne klasy. Kolejny kiermasz w poniedziałek, 8 listopada.

• Zaczytani…Zainspirowani…czyli spotkanie z Rubinkiem w klasie 2a

• 22 października klasa 2a miała przyjemność gościć Panią Lucynę Jabłeka z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej f. w Pszczynie, która poprowadziła zajęcia pt.”Każdy nosi w sobie coś wartościowego”. Najpierw wysłuchaliśmy opowiadania autorstwa Artura Barcisia „Rubinek”. Jest to historia małego kamyczka Rubinka, który znalazł się nagle sam w pudełku pośród obcych mu - i jak mu się wydawało – nieprzyjaznych koralików. Z czasem okazało się, że Rubinek wcale nie jest sam, wcale nie jest gorszy, a koraliki wcale nie są nieprzyjazne…Ale nie zdradzimy jak historia się kończy, sami przeczytajcie. My możemy powiedzieć, że dobrze się bawiliśmy, ponieważ opowiadaniu towarzyszyły wesołe zabawy i różne śmieszne sytuacje. Po tej lekcji wiemy jedno, każdy z nas jest inny i każdy jest wyjątkowy. Pani Lucynie składamy gorące podziękowania za wspaniałą lekcję! Klasa 2a.

• Code Week 2021

• Europejski Tydzień Kodowania trwał w tym roku w dniach 9-24 października. Jest to oddolna inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. W tym roku do inicjatywy przyłączyli się uczniowie klas piątych, którzy poznają na zajęciach tajniki tworzenia stron internetowych.

• Wycieczka do Świnnej

• 15 września klasa 2b i 3a pojechała do Beskidzkiego Centrum Nauki „Naukotechnika” w Świnnej na warsztaty naukowe dotyczące ciekłego azotu. Po wejściu rozległ się nieśmiały szept zachwytu. Sala bowiem wypełniona była różnymi urządzeniami, dzięki którym można było wykonać różne doświadczenia, poznać podstawowe zasady fizyki lub po prostu świetnie się bawić. Po chwili w sali zrobiło się bardzo gwarno. Dzieci w swobodnej zabawie poznawały zasady działania wszystkich przygotowanych atrakcji. Po zabawie uczestniczyliśmy w warsztatach, które połączone były z pokazem różnych doświadczeń z wykorzystaniem ciekłego azotu. Ciekawość, zdziwienie, zachwyt często mieszał się z niedowierzaniem i strachem. Większość w nas chętnie i aktywnie uczestniczyła w różnorodnych doświadczeniach, którym towarzyszyły salwy śmiechu i okrzyki zachwytu. Było wybuchowo, tajemniczo i ciekawie. Po przerwie śniadaniowej każdy z nas uczył się rozpoznawania minerałów. Po okiem prowadzących poznawaliśmy cechy i nazwy różnych minerałów wykonując pamiątkowe zestawienie. Po intensywnej nauce z radością bawiliśmy się na placu zabaw. Na koniec na pobliskim boisku odbył się mecz siatkówki. Pełni wrażeń i nowej wiedzy wróciliśmy do szkoły. Czas pokaże czy dzisiejsza wycieczka rozbudzi nasze chemiczne lub fizyczne zainteresowania.

• Z wizytą w Wieliczce

• 13 października 2021 klasa 2b i 3a pojechały na autokarową wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce. W tym dniu przeżyliśmy niesamowitą przygodę. Wszystko zaczęło się od gimnastyki. Wśród radosnych okrzyków Szybem Daniłowicza zeszliśmy do kopalni. W solnych podziemiach pokonaliśmy 3,5 km i ponad 800 schodów. Widzieliśmy niespotykane jeziorka solankowe, piękne rzeźby wykonane z soli i piękne „solne kalafiory”. Zobaczyliśmy narzędzia górnicze wykorzystywane do wydobycia soli. Poznaliśmy legendy związane z Wieliczką. Dreszczyk emocji poczuliśmy w czasie zaskakujących animacji. Czy nad taflą jeziorka wśród dźwięków muzyki, na solnej skarpie zobaczyliśmy Skarbnika? Może to tylko nasza wyobraźnia… Nasz podziemny spacer trwał prawie 3 godziny. Na koniec odwiedziliśmy nową atrakcję WieliczkiTężnię Solankową w Parku Kingi. Po zakupie pamiątek zmęczeni wróciliśmy do Pszczyny.

• Podziemne wędrówki klasy 2a i 3b

• 11 października uczniowie klas 2a i 3b wybrali się na wycieczkę do Tarnowskich Gór.

Wędrując alejkami Parku Repeckiego, zza drzew wyłonił się okrągły budynek. Wewnątrz znaleźliśmy wejście prowadzące do podziemnych przystani dla łodzi, którymi przemierzyliśmy 600-metrowy odcinek Sztolni Czarnego Pstrąga. Przewodnik, niczym wenecki gondolier przeprawił nas od szybu „ Monika” do szybu „ Sylwester” pchając łodzie, a zarazem snując opowieści górnicze o historii tarnogórskich podziemi, niezwykłych maszynach parowych, legendarnych gwarkach, a także o skarbniku i czarnych pstrągach. Sunąc po krystalicznie czystej wodzie przepłynęliśmy przez cztery murowane bramy (Pamięci, Odważnych, Szczęśliwych i Leniwych) i poznaliśmy ich tajemnice.

Potem pojechaliśmy do zabytkowej Kopalni Srebra. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od nadszybia kopalni, gdzie znajduje się nowoczesne centrum edukacji o tarnogórskim górnictwie kruszców srebra, ołowiu i cynku. Wędrując razem z przewodnikiem oglądaliśmy m.in. dawne narzędzia, płuczkę, lampy używane pod ziemią, kubły do transportu urobku, a nawet górniczą przenośną toaletę. Po wizycie w Muzeum Górnictwa zabraliśmy kaski i górniczą windą zjechaliśmy na głębokość 40,5 m.  Rozpoczęła się niezwykła podróż przez podziemia, szlak liczył 1740 m i łączył ze sobą trzy dawne szyby górnicze: Anioł, Żmija i Szczęść Boże. Surowe warunki panujące w podziemiach kopalni, charakteryzujące się niską temperaturą i dużą wilgotnością powietrza, pozwoliły nam  poczuć klimat dawnej górniczej pracy. Mogliśmy usłyszeć odgłosy ciężkiej pracy gwarków, kopalnianego zawału, jadących wózków oraz robót strzałowych, a także głos....samego Skarbnika! Kolejną atrakcją był spacer po Skansenie Maszyn Parowych, w którym zobaczyliśmy wiele ciekawych eksponatów.

Podczas wycieczki był oczywiście czas na zakup pamiątek, wspólne rozmowy i zdjęcia. W drodze powrotnej odwiedziliśmy znaną restaurację z żółtą literą M na czerwonym tle, po czym zmęczeni, ale pełni niesamowitych przeżyć wróciliśmy do Pszczyny.

• Klasa 4a i 4b w Dolinie Zimnika

• We wtorek, 5 października, klasy czwarte miały okazję odwiedzić ścieżkę dydaktyczno – przyrodniczą „Doliną Zimnika”. Jej trasa z licznymi elementami edukacyjnymi przebiega przez piękny las leśnictwa Węgierska Górka na terenie gminy Lipowa, u podnóża Skrzycznego. Podczas wycieczki ucznowie poznali specyfikę górskiej przyrody Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego. Serdecznie dziękujemy p. Piotrowi Dzikiemu, pracownikowi Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego za przekazanie ciekawej wiedzy o tym rejonie.

• Klasa 2a i 3b w koszarach wojskowych!

• 8 października uczniowie klas 2a i 3b wybrali się na Święto Batalionu czyli dzień otwarty koszar połączony z obchodami święta 18 batalionu powietrznodesantowego w Bielsku-Białej. Wprawdzie początkowo pogada nas nie rozpieszczała, ale atrakcje rozgrzały każdego. Była to niesamowita okazja zobaczyć z bliska sprzęt wojskowy, wszystko można było dotknąć, ubrać na siebie, sprawdzić ile waży, jak się celuje, a nawet jak się prowadzi. Nie zabrakło atrakcji przygotowanych specjalnie z myślą o uczniach takich jak: tor komandosa czy ogromna  ścianka wspinaczkowa . A na koniec dmuchane zjeżdżalnie. Wszystko to sprawiło, że wróciliśmy do domu radośni i pełni wrażeń.

• Z wizytą w Warszawie

• 30 września wyjechaliśmy na długo wyczekiwaną wycieczkę do Warszawy. Wzięły w niej udział klasy VIIa, VIIb i VIa. Celem wycieczki było zwiedzenie stolicy Polski. Z Pszczyny wyruszyliśmy o godzinie 06:00 rano, a na miejsce dotarliśmy około godziny 11:30. Pierwszą atrakcją był pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego. Następnie udaliśmy się do Łazienek Królewskich, gdzie zobaczyliśmy liczne zabytki, rzeźby, ogrody i oranżerie. W dalszej kolejności pojechaliśmy zwiedzić Stadion Narodowy. Oprowadziła nas po nim Pani przewodnik, która szczegółowo opowiedziała o tym miejscu i ciekawostkach z nim związanych. Zabrała nas na trybuny, do szatni kadry narodowej, jak również do strefy VIP. Po zwiedzeniu stadionu udaliśmy się do ogrodów na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej. Były tam ławeczki, dużo alejek, a nawet mały strumyczek. W samym centrum była wielka czerwona kopuła z roślin, a zaraz za nią taras widokowy na panoramę miasta. Po posiłku poszliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza, a następnie delektowaliśmy się gorącą czekoladę w pijalni Wedel. Zobaczyliśmy wtedy Warszawę nocą. Następnego dnia pojechaliśmy na cmentarz Powązkowski. Zobaczyliśmy tam wiele zabytkowych nagrobków i rzeźb. Zwiedziliśmy Pałacu Kultury i Nauki, w ktorym wjechaliśmy na taras widokowy i Stare Miasto pełne pięknych, kolorowych kamienic. Podziwialiśmy Kolumnę Zygmuntowską oraz Zamek królewski. Były tam różne eksponaty i pięknie wystrojone sale. Na koniec zobaczyliśmy jeden z najpopularniejszych posągów w Warszawie - Syrenkę. Tam zrobiliśmy kilka wspólnych zdjęć i ruszyliśmy w stronę Pszczyny. To była bardzo udana wycieczka.

• Dzień Chłopaka w 2a

• Dzień chłopaka to bardzo ważne święto w naszej klasie, może dlatego, że większość klasy to właśnie chłopcy. Trzy dziewczyny miały pełne ręce roboty, aby przygotować prezenty od serca. Ale wyszło im to wyśmienicie. Same upiekły przepyszne babeczki, a w babeczkach ukryte były karteczki z opisem co oznacza dane imię każdego chłopca oraz jakie żywioły przypisane są temu imieniu. Każdy chłopak został również okrzyknięty Super Chłopakiem, co potwierdziła komisja w składzie: Matylda, Michalina, Weronika. I jeszcze imienne upominki… Krótko mówiąc wspaniały dzień pełen wrażeń!

• Innowacja Zaczytani…Zainspirowani…

• Klasa 2a bierze w tym roku szkolnym udział w innowacji Zaczytani…Zainspirowani…Nasi drugoklasiści to aktywni czytelnicy, choć niektórzy jeszcze potrzebują pewnej zachęty, aby odkryć uroki przenoszenia się do magicznego świata bohaterów książkowych. Dlatego w tym roku będziemy podejmować się różnych akcji czytelniczych, ale nie tylko, również twórczych, artystycznych, plastycznych, takie, które zrodzą się w nas wraz z refleksją po przeczytanej lekturze. Innowacje rozpoczęliśmy nie bez powodu 15 września…czyli w Dzień Kropki. Dla niewtajemniczonych - jest to dzień kreatywności, a wszystko zaczęło się właśnie od …kropki. Amerykański pisarz Peter H. Reynolds w 2003 roku wydał książeczkę pod tytułem „The Dot” czyli „Kropka”.  Jej bohaterką jest Vashti, dziewczynka, która nie wierzyła, że posiada jakikolwiek talent. Vashti dzięki namalowanej malutkiej kropce i wspaniałej, mądrej nauczycielce plastyki została wielką artystką. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków i nawet została wydana alfabetem Braille’a. Talenty drzemią w każdym z nas, tylko czasem trzeba okazji, żeby je odkryć.

• Pasowanie na uczniów klas 2a i 2b

• 24 września odbyła  się w naszej szkole uroczystość pasowania na ucznia. Była to dla nas sytuacja wyjątkowa, ponieważ pasowanie odbyło się…. z rocznym opóźnieniem, a wszystko z powodu sytuacji epidemicznej związanej z Covid-19. Ubiegłego roku nie udało nam się zorganizować uroczystości z udziałem wspaniałych gości, czyli Rodziców naszych uczniów. Dlatego teraz do ślubowania przystąpili uczniowie klasy 2a i 2b, a wśród publiczności byli Rodzice i grono pedagogiczne oraz goście specjalni. Jest to szczególny dzień, który na długo pozostanie w pamięci każdego ucznia. W tym dniu  dzieci oficjalnie przyjęte zostały do grona uczniów naszej szkoły. Podczas uroczystości uczniowie zaprezentowali swoje talenty, pokazali jak pięknie śpiewają, recytują z pamięci i grają na instrumentach. Najważniejszą częścią uroczystości było złożenie ślubowania oraz pasowanie wielkim ołówkiem przez Panią Dyrektor Aleksandrę Latko. Uczniowie głośno i z przekonaniem przyrzekały być dobrymi i pilnymi uczniami oraz rzetelnie wypełniać swoje obowiązki, o czym przypominać im będą otrzymane dyplomy. Na uczniów czekały także niespodzianki – bidony - wręczane osobiście przez zastępcę Burmistrza Pana Piotra Sidzinę. Na koniec krótkie przedstawienie odegrali także uczniowie starszych klas, a nasza Pani bibliotekarka Bogusława Banach przypomniała, że pasowanie na ucznia to także pasowanie na czytelnika. Wszystkim uczniom klas 2a i 2b w tak ważnym dla nich dniu życzymy wielu sukcesów na dalszej drodze obowiązków szkolnych.

• Lekcja przyrody

• Poznawaniu przyrody służą obserwacje i doświadczenia. Aby je odpowiednio przeprowadzić przyrodnik musi posiadać odpowiednie przyrządy i być ciekawym, cierpliwym, uważnym, i wytrwałym. Tego wszystkiego nie brakowało czwartoklasistom, którzy w ostatnim tygodniu września, podczas lekcji przyrody, salę lekcyjną zamienili na przyszkolny ogród i boisko. Celem lekcji terenowej było doskonalenie posługiwania się kompasem, lupą i taśmą mierniczą. Uczniowie wyznaczali kierunki geograficzne, dokonywali pomiarów obwodu drzew rosnących w szkolnym ogrodzie, aby następnie wyznaczyć przybliżony wiek drzewa. Obserwowali także szczegóły budowy roślin, pajęczyny, napotkanych owadów, kory drzew, itp. Taka forma zajęć była nie tylko możliwością współdziałania w małej grupie, wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce, ale stała się też okazją do dobrej zabawy i prawdziwą przyjemnością.